Prof. Dr. Heike Behrens – Publikationen

Behrens, Heike (in press): The role of analogy in language acquisition. In: Marianne Hundt, Sandra Mollin & Simone Pfenniger (Hrsg.), The changing English Language: Psycholinguistic Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press.

Behrens, Heike; Madlener, Karin & Skoruppa, Katrin (2016): (Preschool) Language assessment from a usage-based perspective. In: Goschler, Juliana & Niemeier, Susanne (Hrsg.), Yearbook of the German Cognitive Linguistics Association. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. S.237-259.

Roche, Jörg; Jessen, Moiken; Weidinger, Nicole; Behrens, Heike; Haberzettl, Stefanie; Hasselhorn, Marcus; Ifenthaler, Dirk; Kapica, Natalia; Kecker, Gabi; Klein, Wolfgang; Madlener, Karin; Pagonis, Giulio; Schug, Maike; Skoruppa, Katrin; Terrasi-Haufe; Elisabetta; Thissen, Frank (2016): Zur Entwicklung eines interaktiven Verfahrens der Sprachstandsermittlung bei mehrsprachig aufwachsenden Kindern – von der Idee zu ersten Umsetzungsschritten. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 21, Nr. 2, S. 127-142.

Behrens, Heike & Pfänder, Stefan (Hrsg.) (2016). Frequency Effects in Language. Berlin: Mouton de Gruyter.

Pfänder, Stefan & Behrens, Heike (2016). Experience counts. An introduction to frequency effects in language. In: Heike Behrens & Stefan Pfänder (Hrsg.), Frequency Effects in Language (S. 1-20). Berlin: Mouton de Gruyter.

Behrens, Heike (2015). The acquisition of grammatical categories. In: Edith Bavin & Letitia Naigles (Hrsg.), The Cambridge Handbook of Child Language, 2nd Edition (S. 250-270). Cambridge: Cambridge University Press.

Madlener, Karin & Behrens, Heike. Konstruktion(en) sprachlichen Wissens: Lernprozesse im Erst- und Zweitspracherwerb. Arbeitspapier Universität Basel.

Schmidlin, Regula, Behrens, Heike & Hans Bickel (Hrsg.) (2015). Sprachgebrauch und Sprachbewusstsein: Implikationen für die Sprachtheorie. Berlin: de Gruyter.

Behrens, Heike (2015). "Sprachgebrauch und Sprachbewusstsein: Perspektiven der empirischen Linguistik". In: Regula Schmidlin, Heike Behrens & Hans Bickel (Hrsg.), Sprachgebrauch und Sprachbewusstsein: Implikationen für die Sprachtheorie (S. 1-16). Berlin: de Gruyter.

Behrens, Heike (Hrsg.) (2014). Special Supplementary Issue "Reflections: 40 years of JCL". Journal of Child Language, 41 (SupplementS1).

Behrens, Heike (2014). Introduction (Special Supplementary Issue "Reflections: 40 years of JCL"). Journal of Child Language, 41 (SupplementS1), i-iv.

Behrens, Heike, & Pfänder, Stefan (2013). Die Entstehung von Sprache. In: Peter Auer (Hrsg.). Sprachwissenschaft: Grammatik – Interaktion – Kognition (S. 319-346). Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler.

Pfänder, Stefan, Behrens, Heike, Auer, Peter, Jacob, Daniel, Kailuweit, Rolf, Konieczny, Lars, Kortmann, Bernd, Mair, Christian, & Strube, Gerhard (2013). Erfahrung zählt. Frequenzeffekte in der Sprache – ein Werkstattbericht. LiLi (= Zeitschrift für Linguistik und Literaturwissenschaft), 42 (169), 7-32.

Behrens, Heike (2012). Corpus Analysis of Child Language. In: Carole Chappelle (Hrsg.), The Encyclopedia of Applied Linguistics (8p.). Oxford: Wiley-Blackwell.

Behrens, Heike (2011). Die Grenzen lexikalischen Lernens im Spracherwerb. In: Stefan Engelberg, Anke Holler & Kristel Proost (Hrsg.). Sprachliches Wissen zwischen Lexikon und Grammatik (S. 375-396). Berlin: de Gruyter.

Lieven, Elena & Heike Behrens (2011). Dense sampling. In: Erika Hoff (Hrsg.), Guide to Research Methods in Child Language (S. 226-239). Oxford: Wiley-Blackwell.

Behrens, Heike (2011). Sprache. In: Gerhard Lauer & Christine Ruhrberg (Hrsg.). Lexikon Literaturwissenschaft: 100 Grundbegriffe (S. 304-308). Stuttgart: Reclam.

Behrens, Heike (2011). Erstspracherwerb. In: Ludger Hoffman & Uta Quasthoff (Hrsg.), Die Matrix der menschlichen Entwicklung (S. 252-273). Berlin: de Gruyter.

Behrens, Heike (2011). Cues to form and function in the acquisition of German number and case inflection. In Eve V. Clark & Inbal Arnon (Hrsg.), Experience, variation, and generalization: Learning a first language (pp. 35-51). (Trends in Language Acquisition Research). Amsterdam: Benjamins.

Behrens, Heike (2011). Konstruktionen und Regeln im Spracherwerb. In: Alexander Lasch & Alexander Ziem (Hrsg.): Konstruktionsgrammatik III: Vom Forschungsparadigma zu Fallstudien. Tübingen: Stauffenburg.

Verspoor, Marjolijn H. & Behrens, Heike (2011). Dynamic Systems Theory and a usage-based approach to Second Language Development. In: Marjolijn H. Verspoor, Kees de Bot & Wander Lowie (Hrsg.) A dynamic approach to second language acquisition (pp. 25-38). Amsterdam / Philadelphia: Benjamins.

Behrens, Heike (2009). Konstruktionen im Spracherwerb. Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL), 20, 427-444.

Behrens, Heike (2009). First language acquisition from a usage-based perspective. In: Kees de Bot & Robert W. Schrauf (Hrsg.), Language development over the life-span (S. 40-59). New York / London: Routledge.

Behrens, Heike (2009). Usage-based and emergentist approaches to language acquisition. Linguistics, 47(2), 383-411.

Behrens, Heike (2009). Grammatical categories. In: Bavin, Edith (Hrsg.). The Cambridge Handbook of Child Language (pp. 199-215). Cambridge: Cambridge University Press.

Behrens, Heike (2009). Directions in German child and adult language. In: Jinsheng Guo, Elena Lieven, Nancy Budwig, Susan Ervin-Tripp, Keiko Nakamura & Seyda Oeszaliskan (Hrsg.). Crosslinguistic approaches to the psychology of language: Research in the tradition of Dan Isaac Slobin (pp.55-67). New York.

Behrens, Heike (2008). Corpora in Language Acquisition Research: History, Methods, Perspectives. In: Behrens, Heike (Hrsg.). Corpora in Language Acquisition Research: Finding Structure in Data (Trends in Language Acquisition Research # 6 (TiLAR)) (pp. xi-xxx).  Amsterdam: Benjamins.

Behrens, Heike (Hrsg.) (2008). Corpora in Language Acquisition Research: Finding Structure in Data (= Trends in Language Acquisition Research # 6 (TiLAR)).  Amsterdam: Benjamins.

Behrens, Heike (2007). The acquisition of argument structure. In: Thomas F. Herbst & Katrin Götz (Hrsg.), Valency - theoretical, descriptive and cognitive issues (pp. 193-214). Berlin: de Gruyter.

Abbot-Smith, Kirsten F. & Behrens, Heike (2006). How known constructions influence the acquisition of other constructions: the German passive and future constructions. Cognitive Science, 30 (6), 995-1026.

Behrens, Heike (2006). Language development: morphology. In: Brown, Keith (Hrsg.): Encyclopedia of Language and Linguistics (Volume 6: S. 373-376). 2 Auflage, Oxford: Elsevier.

Behrens, Heike (2006). The input-output relationship in first language acquisition. Language and Cognitive Processes, 21, 2-24.

Behrens, Heike (2005). Wortartenerwerb durch Induktion. In Clemens Knobloch & Burkhard Schaeder (Hrsg.), Wortarten und Grammatikalisierung: Perspektiven in System und Erwerb (S. 177-198). Berlin: de Gruyter.

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Behrens, Heike (2004). Früher Grammatikerwerb. Sprache, Stimme, Gehör, 28, 15-19.

Behrens, Heike (2003) . Bedeutungserwerb, Grammatikalisierung und Polysemie: Zum Erwerb von "gehen" im Deutschen, Niederländischen und Englischen. In Stephanie Haberzettl & Heide Wegener (Hrsg.). Die Rolle der Konzeptualisierung im Spracherwerb (S. 161-181). Frankfurt / M.: Peter Lang.

Lieven, Elena, Behrens, Heike, Speares, Jenny und Tomasello, Michael (2003). Early syntactic creativity: A usage-based approach. Journal of Child Language, 30, 333-370.

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Behrens, Heike (2002). Learning Multiple Regularities: Evidence from Overgeneralization Errors in the German Plural. In: Anna H. J. Do, Laura Domínguez & Aimee Johansen (Hrsg.), Proceedings of the 26th Annual Boston University Conference on Language Development (S. 72-83). Somerville, MA: Cascadilla Press 2002.

Behrens, Heike & Wittek, Angelika (2001). Research Activities on the Acquisition of German. Child Language Bulletin 21/1, 8.

Behrens, Heike & Wittek, Angelika (2001). Wer macht was im Spracherwerb? Fragebogenerhebung zu Spracherwerbsaktivitäten im deutschsprachigen Raum. PDF-Manuskript: MPI für evolutionäre Anthropologie, Leipzig.

Behrens, Heike (2001). Cognitive-conceptual development and the acquisition of grammatical morphemes. In: Melissa Bowerman & Steve Levinson (Hrsg.), Language acquisition and conceptual development (S. 450-474). Cambridge: Cambridge University Press.

Behrens, Heike (2000): Lexical representation and acquisition theory. Psychology of Language and Communication, 4 (2), 23-34.

Behrens, Heike (2000): Rezension von Steven Gillis und Annick de Houwer (Hrsg): "The Acquisition of Dutch". Amsterdam: Benjamins. Journal of Child Language, 27, 437-442.

Behrens, Heike (2000). Anleitung zur Kodierung und Disambuigierung von Erwerbsdaten des Deutschen. Manuskript, Leipzig: Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie.

Behrens, Heike & Tomasello, Michael (1999). And what about the Chinese? Commentary on Harald Clahsen "Lexical Entries and Rules of Language". Behavioral and Brain Sciences, 22 (6), 1014.

Behrens, Heike (1999). Was macht Verben zu einer besonderen Kategorie im Spracherwerb? In: Jörg Meibauer & Monika Rothweiler (Hrsg.), Das Lexikon im Spracherwerb (S. 32-50). Tübingen: Francke.

Behrens, Heike (1999). Morphosyntactic discontinuity in early child language. The acquisition of separable particle verbs in German and Dutch. Poster. VIII th International Congress for the Study of Child Language. San Sebastian, Juli.

Drews, Etta, & Behrens, Heike (1999). The mental representation of complex verbs: Do children really understand what they produce? Poster. VIII th International Congress for the Study of Child Language. San Sebastian, Juli.

Behrens, Heike (1998). How difficult are complex verbs? Evidence from German, Dutch and English. Linguistics 36, 679-712.

Behrens, Heike (1998). 'From construction to construction': Commentary on Michael Tomasello's review essay 'The Return of Constructions' on Adele Goldberg's (1995), 'Constructions: A Construction Grammar Approach to Argument Structure'. In: Journal of Child Language, 25, 453-455.

Behrens, Heike (1998). Anleitung zur Transkription und Einführung in Sonic Chat. Manuskript. Leipzig: Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie.

Deutsch, Werner, Bruhn, Nanci, Masche, Gowert & Behrens, Heike (1997). Can one be more than two? Mono- and bilinguals' production of German and Spanish object descriptions in a referential communication task. In: Gabriele Kasper & Eric Kellermann (Hrsg.), Communication strategies: Psycholinguistic and sociolinguistic perspectives (S. 146-167). London / New York: Longman.

Behrens, Heike (1997). Language-specificity in the acquisition of tense-aspect morphology. Manuskript. Universität Köln.

Behrens, Heike (1993a). Early encoding of temporal reference in German. In: Eve Clark (Hrsg.), Proceedings of the 24th Annual Child Language Research Forum [1992] (S. 61 71). Stanford, CA: CSLI.

Behrens, Heike (1993b). The relationship between conceptual and linguistic development: The early encoding of past reference by German children. In: Jennifer Beals, Gina Cooke, David Kathman, Karl-Erik McCullough, Sotaro Kita & David Testen (Hrsg.), CLS 29: Papers from the Parasession on Conceptual Representations (S. 63-75). Chicago: Chicago Linguistic Society.

Behrens, Heike (1993c). Temporal Reference in German Child Language: Form and Function in Early Verb Use. Dissertation. Universiteit van Amsterdam: Instituut voor Algemene Taalwetenschap (Zutphen: Koninglijke Woehrmann).

Behrens, Heike (1992). Temporal relations and word order: Form and function in the acquisition of verbs by German children. In: Peter Jordens and Astrid Wijnands (Hrsg.), Fourth NET Symposium (S. 15 19). Amsterdam, Vrije Universiteit.

Behrens, Heike & Deutsch, Werner (1992). Diary studies and the theory of development: A case study on data collected by Clara and William Stern. Ms., Nijmegen: Max Planck Institut für Psycholinguistik.

Behrens, Heike & Deutsch, Werner (1991). Die Tagebücher von Clara und William Stern. In: Helmut E. Lück & Rudolf Miller (Hrsg.), Theorien und Methoden psychologiegeschichtlicher Forschung (S. 66 76). Göttingen: Hogrefe.

Behrens, H. & Deutsch, W. (1991). Die Tagebücher von Clara und William Stern. In: Werner Deutsch (Hrsg.), Über die verborgene Aktualität von William Stern (S. 19 37). Frankfurt/M.: Peter Lang.

Behrens, Heike, Bittner, Christian & Deutsch, Werner (1988). William Stern: Ein Wegbereiter der Historischen Psychologie? In: Gert Jüttemann (Hrsg.), Wegbereiter der Historischen Psychologie (S. 245 255). München/Wien/Baltimore: Psychologie Verlags Union.

Behrens, Heike (1987). Valenzanalytische Analyse des natürlichen L2 Erwerbs englischer Verben durch deutsche Kinder. Magisterarbeit. Universität Kiel: Englisches Seminar.

Behrens, Heike (1986). Der Erwerb englischer Verben im natürlichen L2 Erwerb durch vier deutsche Kinder. Staatsexamensarbeit. Universität Kiel: Englisches Seminar.